tirsdag den 8. oktober 2013

" Geografisk spredning - Er blogging løsningen på vidensdeling?"

" Geografisk spredning - Er blogging løsningen på vidensdeling?"

Har alligevel fået mod på dette nye og for mig ukendte univers.
Er jo egentlig en fantastisk mulighed for at dele mine tanker, ideer og refleksioner i forbindelse med mit arbejde med andre. - og det endda i en slags "ordet er frit" form, hvor jeg kan lade spontaniteten råde og udtrykke mig personligt og frit og herigennem få sat ord på de overvejelser, som jeg går og gør mig.
Så måske ender jeg med at blive bidt af det og får måske endda så meget mod på det, at jeg begynder at dele mine indlæg offentligt og ikke kun i denne "beskyttede" MIL gruppe. Hvem ved, men man skal jo lige kunne kravle før man kan gå... 

Har overvejet, hvilke muligheder jeg finder for anvendelse af blogs i min arbejdspraksis, og tænker at der kunne være muligheder i at bruge den til vidensdeling og indblik i hinandens daglige praksis.

I mit team(afasiafdelingen) er vi ca 11 talepædagoger, som er spredt geografisk over hele Region Nordjylland fra Skagen i nord til Hobro i syd, og som kun mødes til møder på Taleinstituttet ca hver 3. Uge.



På grund af den geografiske spredning er det ofte svært at holde sig orienteret om, hvad de andre egentlig er optaget af lige nu. Hvilke projekter de har igang samt hvilke nye ideer og tanker de gør sig. 
Eneste måde lige nu at gøre dette på, er at sende en fælles mail til sit team, og det falder for mange slet slet ikke naturligt at bruge den kanal til at informere om ovenstående. 

Udover mine udrednings- og undervisningsopgaver, er det ligeledes min opgave at holde mine kolleger i teamet orienteret om nye muligheder ift IKT. På nuværende tidspunkt er de meget interesseret i at få iPads integreret i undervisningen, og jeg søger løbende at introducere dem for nye Apps, som kan være anvendelige ift kompensation eller læring for vores målgruppe. 
Til dette formål har vi oprettet en mappe på serveren, hvor de kan læse om de Apps, som jeg løbende beskriver derinde. 

Men AK! Ovenstående metoder til at orientere hinanden og dele viden og erfaringer, er jo helt oldnordiske og blottet for en hver form for interaktion og dialog. - Kunne bloggen som medie eventuelt hjælpe mig til at udvikle og forbedre min nuværende praksis på det område? - Ja, det tror jeg faktisk, at den kan!
Kan dog samtidig høre sukkene fra mine kolleger ift, at jeg byder dem at skulle orientere sig i et nyt medie og endda forventer, at de er aktive i en reflekterende dialog over egen praksis!
Når jeg alligevel tror på ideen, så er det fordi jeg tænker at introducere den på anden vis.
Jeg planlægger at oprette en blog "Apps til brug i undervisning og kompensation for afasiramte" og maile dem URL (afasiapps.blogspot.com) på denne og henvise til, at det er her de fremover kan hente information om Apps til brug i undervisningen, samt at spørgsmål til emnet bedes stillet i dette forum. 
At bruge blog til dette formål, vil udvide mine muligheder for at inspirere og motivere dem til brug af nye Apps, da jeg i bloggen får udvidet mine muligheder for at beskrive og illustrere brug af nye Apps.
Tanken er så, om de ved at opleve, hvilken dialog vi kan have om emnet får mod på selv at blogge om de ting de går og pusler med.

Svaret får vi ikke i dette modul, men jeg er fyldt af forventning ift at komme i dialog med mine kolleger omkring emnet frem for envejs kommunikation....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar